#pribehyzestaze #xflow #ondrej

Xflow.cz
4 min readJun 24, 2021

--

Ahoj, jsem Ondra a chci vyprávět svoje #pribehyzestaze!

Během svého studia strojního inženýrství na vysoké škole jsem bral jako naprosto automatické podílet se na dalších věcech a posouvat své znalosti v mnou studovaném oboru. Bohužel ne vždy byla má snaha plně oceněna, a proto mi zabralo nějaký čas, než se mi podařilo najít adekvátní možnost stáže ve společnosti, která by splňovala mé, v té době jistě nenáročné, požadavky, a sice dostat se k opravdovým profesionálům a učit se věci přímo od nich.

Ondřej si prošel hned několika stážemi, zkušenosti sbíral i v zahraničí.

Najít stáž nebylo vždy tak snadné

Po řadě odmítnutí, nezájmu, anebo prostě a jen přehlížení ze strany firem, u nichž jsem žádal o možnost stáže, jsem se rovněž nesčetněkrát dozvěděl ono magické: „Jako stážista pro nás nemáte žádnou přidanou hodnotu.“

“Na první dobrou si člověk řekne, že přístup těchto společností je logický. Nicméně, pokud se nad podobnou myšlenkou zamyslíme z pohledu celé společnosti, je tento přístup až alarmující vzhledem k přehlížení faktu, že studenti nabízejí svůj volný čas, plně bez nároku na odměnu, ale s o to větší vervou se naučit něco, co v budoucnu zúročí.”

Naštěstí jsem se během své cesty vysokoškolským životem nesetkával pouze s odmítnutím, ale byla mi dána možnost posunout své znalosti v Elektrárně Chvaletice, patřící do holdingu Severní Energetická, kam jsem každý pátek po dobu asi půl roku dojížděl 100 km za Prahu.

“Tato zkušenost byla skvělá jako naprostý průřez celou společností, od navážky uhlí přes samotnou výrobu elektrické energie a její distribuci do sítě až po controlling, obchodní sekci a tradingovou větvi celé společnosti, kde se elektřina prodává na tzv. spotových trzích v rámci celé páteřní sítě v Evropě.”

Jednou stáží to nekončí!

Jako další ohromnou zkušenost hodnotím možnost strávit 2 intenzivní měsíce v rámci zahraniční kanceláře vládní agentury CzechTrade v Moskvě. Zde jsem se naučil mnoho v rámci obchodu i zprostředkování kontaktu mezi českými exportéry a ruskými partnery. Byl jsem součástí organizace jednotlivých významných konferencí a výstav, na nichž byly české firmy zastoupeny a jako neméně významné hodnotím i své zásadní zdokonalení ruštiny.

“Po celou dobu této stáže jsem měl obrovskou oporu v osobě tehdejšího ředitele, který mi detailně vysvětloval mnoho souvislostí ze světa obchodu a diplomatické sféry.”

Praktické zkušenosti vás mohou vést i v oblasti studia

Tak jako mnoho lidí, i já jsem se vydal za studiem do zahraničí. Rusko mě okouzlilo, a proto jsem se rozhodl pro absolvování semestru na prestižní Baumanově univerzitě.

“Byl jsem „hozen do vody“ a studoval v plném rozsahu pouze s ruskými studenty, což byla extrémně cenná zkušenost, která mi dala možnost srovnávat úroveň výuky v jednotlivých zemích, ale hlavně jsem se výborně naučil důležitý světový jazyk.”

Mimo to jsem pokukoval po možnostech praxe, které by v Moskvě přicházely v úvahu. V rámci svého zájmu jsem se zúčastnil důležité mezinárodní oborové energetické výstavy jménem NEFTEGAZ, kde jsem měl to štěstí a navázal kontakt s představiteli ruského státního monopolu na přepravu ropy, a sice společností Transněft.

Zdroj: Businessinfo.cz

Po výměně několika emailů jsem natrefil na šikovné lidi, kteří mi umožnili seznámit se více s chodem společnosti samotné. Tuto zkušenost rovněž hodnotím jako enormně přínosnou a obohacující. Jednak se člověku jen tak každý den nepodaří nahlédnout do takto velké společnosti, natož tam strávit nějaký čas a nahlédnout „pod pokličku“ fungování takového gigantu.

Zkušenosti jsem získával v zahraničí i doma

Jako extrémně důležitou, bych rovněž označil zkušenost z mého měsíčního působení v rámci společnosti Třinecké Železárny — Moravia Steel. Tady jsem pracoval v rámci oddělení strategie a měl jsem tedy možnost bližšího vhledu do problematiky rozvoje a akvizičního procesu takto významné společnosti.

Závěrem bych rád zmínil, že veškeré stáže byly důležitým mezníkem, které mě, věřím, posunuly dále při práci na svých budoucích úspěších.

“Stáž není o tom dostat finanční odměnu, je to o tom, dát zvídavému studentovi šanci rozvíjet se. Moc bych si přál, aby další generace nadaných jedinců měla tyto bezesporu obohacující zkušenosti snáz dostupné, než jak jsem se k tomu dostával já a další spolužáci.”

Byl bych moc rád, kdyby mezi představiteli jednotlivých firem „zarezonoval“ názor, že to jediné, co je podobná stáž stojí, je malá chvilka času a strpení, co víc, my všichni jsme museli někde začít. Výměnou za to jim může být bližší kontakt s mladou krví a možnost jejich budoucího uplatnění u nich ve firmách, anebo také se jim to vrátí v podobě celospolečenského prospěchu, protože to nejcennější, co tato země má, jsou její lidé.

Ondřej,Trader ve společnosti EPC

Přidejte se k aktivním studentům a absolventům hledajícím uplatnění do FB skupiny Praxe, stáže a trainee programy.

www.xflow.cz

--

--

Xflow.cz

Xflow.cz je platforma, která propojuje stážisty a firmy skrze smysluplné stáže.