#pribehyzestaze #xflow #marketa #ciraa

Xflow.cz
5 min readMay 11, 2021

--

Ahoj, jsem Markéta a jsem stážistka v CIRAA Advisory.

Stáž jsem objevila v nabídce na portále Xflow.cz. Loni v létě jsem se vrátila ze zahraničí a rozhodla si prodloužit studium a na napsání diplomové práce si nechat více času. Vedle psaní jsem se chtěla již nějak pracovně rozvíjet a líbilo se mi, že na portále Xflow.cz byly nabídky stáží, které mi dávaly smysl a zaujaly mě.

O udržitelnost jsem se zajímala ve svém osobním životě a byla jsem zvědavá, jak v této oblasti funguje i celá ekonomika a byznys.

Markéta Čápková je stážistkou v CIRAA Advisory s. r. o.

CIRA Advisory s. r. o., která je sesterskou organizací Institutu cirkulární ekonomiky. CIRAA je poradenská a konzultační firma zaměřující se na oblast oběhového hospodářství napříč všemi ekonomickými segmenty. Byla založena loni a jsem moc ráda, že jsem i přes covidovou pandemii byla na začátku nově vznikající firmy v oblasti cirkulární ekonomiky.

Jak probíhalo výběrové řízení?

Nejprve jsem poslala svůj životopis a motivační dopis. Následoval první krátký rozhovor přes telefon s vedoucím HR oddělení, na jehož základě jsem byla vybrána do druhého kola, které proběhlo již offline v Praze. Celý pohovor byl ve velmi přátelském duchu a společně s kolegyněmi jsme se domluvily na formě spolupráce.

“Bylo skvělé vidět, že mají již se stážisty zkušenosti a váží si jich, zároveň jim pomáhají vyprofilovat se. Z celého výběrového řízení jsem měla velmi dobrý pocit.”

Udržitelnost mě zajímala i v osobní životě

Od své stáže v CIRAA jsem očekávala nabrání zkušeností a nových znalostí v oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. O téma jsem se vždy zajímala ve svém osobním životě i na škole a byla jsem zvědavá, jak funguje v praxi a jak ho mohou firmy využít ve svých strategiích. Také jsem chtěla vystoupit ze své sociální bubliny, poznat nové lidi, najít nové příležitosti. Takové pomalé vplutí do dospělosti.

Tým CIRAA na online poradě

Před pár měsíci bych nevěřila, že budu součástí týmu CIRAA

Kdyby mi někdo na podzim řekl, že na jaře se budu starat o HR, budu spolupracovat na konkrétních klientech a moje fotka bude viset na webu CIRAA, asi bych mu nevěřila. Naučila jsem se spoustu nového a posunula se někam, kam jsem ani neplánovala zabrousit.

Během stáže hledáte svůj směr

Ze začátku jsem byla taková holka pro všechno. Pomáhala jsem s infografikami, zabrousila jsem do marketingu, dělala administrativu, připravovala různé podklady. Nyní jsem na pozici HR operations, kterou jsem převzala po své kolegyni. Starám se tedy především o interní provozní věci, ale na ostatní aktivity jsem určitě nezapomněla. Ve spolupráci s CIRAA píšu svoji diplomovou práci, takže vlastně propojuji příjemné s užitečným — stáž týkající se mých zájmů s povinností do školy.

“Od začátku jsem se v CIRAA cítila velmi příjemně. Na cokoli, co jsem nevěděla (a stále nevím), se mohu zeptat ostatních. I když si občas myslím, že mé dotazy jsou hloupé nebo maličkosti, kolegové mi vždy mile rádi odpoví, pomůžou, odkážou mě někam, kde mohu čerpat inspiraci.”

Jsem součástí týmu!

V CIRAA jsme všichni na jedné lodi a v tom je naše síla. Všichni si tykáme, nikdy jsem se necítila nijak odstrčená, všichni všem podávají pomocnou ruku. V podstatě každý, s kým nyní spolupracuji, stál někdy na mém místě a musel se všechno naučit. Nehledě na to, že právě problematika cirkulární ekonomiky je poměrně nové téma, které se na školách většinou bohužel neučí, tak každý asi vzpomíná na svoje cirkulární a udržitelné začátky.

#stazistickakultura

Je vidět, že v CIRAA je stážistická kultura pevně zakořeněná. CIRAA si stážistů cení, dává jim možnosti rozvoje a velkou podporu. Stážisté jsou plnou součástí týmu. Nejsou jim přidělovány jen nějaké méně důležité úkoly, ale opravdu si mohou zkusit cokoli je zajímá, na jejich úkolech jsou vázány další, takže jejich role je velmi důležitá. Stážisté se také účastní pravidelných porad, kde poznají ostatní kolegy z týmu a vidí i do důležitých věcí.

Jaké zkušenosti jsem si ze stáže odnesla?

Dám příklad na konkrétní situaci. Asi před měsícem jsem se účastnila jedné akce pro studenty zaměřené na udržitelnost a spousta informací pro mě již nebyla novinkou. Byl to skvělý pocit, že už nejsem úplným nováčkem. I přesto, že jsem nějaký svůj postup v cirkulární ekonomice a udržitelnosti necítila napřímo, na tomto webináři jsem na sebe byla pyšná, protože jsem si uvědomila, že jsem se opravdu posunula dál. Své zkušenosti z oblasti udržitelnosti také využívám při psaní své diplomky.

Hodně mi pomohlo mít mentora, který mě stáží provedl

Je dobré vědět, kdo se o stážistu bude starat, na koho se může u konkrétního úkolu obrátit, mít nějakého mentora, který bude průvodcem mojí stáží.

Na škole má student své učitele, za kterými může jít pro radu a myslím si, že je pro čerstvého absolventa nebo stále studenta vysoké školy obtížné najednou toho kantora nemít a být vhozen do vody. Navíc se tak může stážista někdy v budoucnu stát také tím mentorem a promítnout své zkušenosti do pomoci novým stážistům. Já jsem měla štěstí, že jsem svoji mentorku měla a ze začátku mi vše vysvětlila a pomohla mi.

Markéta začínala jako stážistka na různých úkolech, nyní pracuje jako HR operations

Flexibilita a zase ta komunikace

Kolik času jsem stáži věnovala? To bylo různé podle úkolů a mého časového vytížení. Občas půl dne týdně, občas tři. Líbí se mi, že v CIRAA jsou veškeré stážistické aktivity o domluvě a respektu — pokud má tedy stážista například zkouškové období, je jasné, že se ten měsíc nebude moci plně zapojit, ale na začátku dalšího semestru si může vzít třeba víc úkolů. Myslím, že flexibilita je u stáže velmi důležitá — jak ze strany stážisty, tak ze strany společnosti. Nejdůležitější je v tomto ohledu komunikace.

Markéta, HR operations CIRAA Advisory s. r. o.

Přidejte se k aktivním studentům a absolventům hledajícím uplatnění do FB skupiny Praxe, stáže a trainee programy.

Xflow.cz je platforma, která propojuje stážisty a firmy

--

--

Xflow.cz

Xflow.cz je platforma, která propojuje stážisty a firmy skrze smysluplné stáže.