Je důležité se nevzdávat, vytrvat a jít si za svým cílem, říká stážista František z Red Hat

Xflow.cz
5 min readApr 13, 2022

Ahoj, jsem František, studuji informatiku na VUT a poslední 4 roky jsem se zapojoval do vývoje software jako stážista ve společnosti Red Hat a tohle je můj příběh ze stáže.

Zdroj: archiv Red Hat

Cesta ke stáži byla trnitá

Všechno začalo ještě na gymnáziu, kdy jsem kolem druhého ročníku vyššího gymnázia začal uvažovat, co bych vlastně chtěl dále dělat a tedy na jakou vysokou školu a obor bych se měl po maturitě vydat. Tehdy mě začalo bavit programování. K řešení problémů jsem měl vždy blízko, protože mě bavila matematika. Obával jsem se ovšem, zda je tato kariéra pro mě a zda na to vůbec mám schopnosti.

“Stáž se tedy jevila jako ideální možnost to vyzkoušet.”

Stáže ovšem většinou bývají mířeny spíše až na vysokoškoláky studující daný obor. Shodou náhod jsme v rámci hodin programování ve škole vyrazili na den otevřených dveří ve společnosti Red Hat, kde jsem se mimo jiné také dozvěděl, že Red Hat spolupracuje už se středoškoláky. Během této akce jsem měl také možnost bavit se se spoustou skvělých lidí a dozvědět se o zajímavých projektech, na kterých dělají.

“Věděl jsem, že se musím zkusit na středoškolskou stáž přihlásit. Už tehdy mě oslovila kultura ve společnosti.”

Sesmolil jsem tedy svůj první životopis, který byl tehdy víceméně prázdný, volné místo jsem se snažil zaplnit soutěžemi, kterých jsem se nad rámec školy účastnil, a rozpačitě jej poslal náborářce. Kupodivu jsem i tak byl pozvaný na pohovor s dvěma týmy, které jsem si předtím vybral. Ani jeden pohovor ovšem nedopadl dobře, v jednom se projevil nedostatek znalostí v některých oblastech, na druhou pozici se potom našel kvalifikovanější student. Dostal jsem ovšem cennou zpětnou vazbu, co mohu zlepšit a na co se zaměřit, čehož jsem se přes letní prázdniny držel a po nějaké době to zkusil znovu, tentokrát už úspěšně.

“Chybami se člověk učí a cvik dělá mistra!”

Začátky nebyly o moc jednodušší

A tak jsem na začátku třeťáku na gymplu začal stáž. Hlavní náplní mé práce byl tehdy vývoj nástroje rebase-helper, jehož cílem je automatizace aktualizací balíčků primárně v linuxové distribuci Fedora. Ze začátku byl vše obrovský nezvyk. Najednou jsem pracoval na projektu, který sám o sobě byl větší než veškerý kód, co jsem do té doby napsal ve volném čase a v hodinách programování. Musel jsem se v tom postupně zorientovat. Na mnoho aspektů vývoje mě rok programování na gymnáziu vůbec nepřipravil, a tak jsem ze začátku dělal mnoho chyb a musel se toho ještě víc naučit.

“Díky pomoci trpělivých kolegů jsem se do toho ovšem postupně dostával a od jednodušších úkolů jsem se dostával ke složitějším a mých chyb (například v kódu) postupně ubývalo.”

Kromě technických problémů jsem z počátku zápasil ovšem i s jinými aspekty stáže. Například, že jsem měl tykat značně zkušenějším kolegům, které jsem bral jako autoritu, což ze školy byl hrozný nezvyk. Ze začátku jsem to vyřešil jednoduše — prostě jsem se snažil vyhýbat přímému oslovování. :)

Postupně jsem si ovšem na atmosféru ve firmě zvyknul a dnes si už neumím představit, že by to bylo jinak. Také díky tomu se v práci cítím dobře, nikdy se nade mě nikdo nepovyšoval a všichni kolem se vždy snažili být nápomocní.

Zdroj: archiv Red Hat

Pozitiva ovšem značně převažují

I přes všechny tyto počáteční potíže ovšem bylo rozhodnutí přihlásit se na stáž jedním z nejlepších, co jsem kdy udělal a jsem velmi rád, že jsem se po počátečním neúspěchu nevzdal. Během stáže jsem se naučil mnoho věcí a potvrdilo se mi, že vývoj software je obor, který mě velmi baví a rád bych se mu věnoval i nadále. Na základě stáže a rad kolegů jsem si také vybral vysokou školu.

Ze začátku studia na vysoké škole jsem se obával, jak budu vše zvládat. Časově bylo skloubení stáže a školy velmi náročné, moc volného času jsem nikdy neměl, ale bavilo mě to, co jsem dělal a viděl jsem v tom smysl. Navíc v práci mi vždy vycházeli všichni vstříc, co se školy týče. Během zkouškového jsem se mohl soustředit jen na zkoušky a když se toho ke konci semestru ve škole nahrnulo víc, nikdy nebyl problém, že se má práce trochu zpozdila.

“Navíc se zkušenosti ze stáže pozitivně projevily i v mém studiu, mnoho teoretických pouček ve škole jsem si najednou mohl spojit s praktickými příklady z práce a vše mi dávalo větší smysl.”

Nabyté zkušenosti z programování v praxi jsem využil i ve škole, kdy ve většině předmětů se mi programovací úkoly a projekty řešily lépe, protože jsem z práce byl zvyklý na samostatnost při řešení problémů a práci v týmu.

Během stáže jsem také využil možnosti zapojit se do více projektů, což mi rozšířilo obzory, protože každý tým funguje jinak a přistupuje jinak k vývoji. Změna týmů je možnost, co Red Hat aktivně u stážistů podporuje.

Stáž pro mě ovšem nebyla pouze o technických záležitostech a zlepšování se v programování. Snažil jsem se také pracovat i na svých soft skills, zúčastnil jsem se několika školení pro stážisty zaměřených například na veřejné projevy nebo technické psaní.

A některé tyto schopnosti jsem už i měl možnost si v praxi vyzkoušet — třikrát jsem prezentoval na konferenci DevConf.CZ, poprvé o mé středoškolské stáži, dvakrát jsem dělal technickou ukázku práce, na které v týmu děláme. Nebýt stáže, nejspíše bych se této konference nezúčastnil vůbec, natož jako řečník. Účast na konferenci (zvlášť před dobou covidovou) byl skvělý zážitek, potkal jsem mnoho lidí (shodou okolností také můj současný tým) a na účastnících bylo vidět, že je zajímá projekt, na kterém dělám a že se chtějí dozvědět více.

Shánění stáže, posílání životopisů a účast na pohovorech je bezpochyby značně stresující. Dost možná se to ani nepovede napoprvé. Stáž je totiž obohacujícím zážitkem, který člověka posune jak kariérně, tak i v osobní rovině.

„Je důležité se nevzdávat, vytrvat a jít si za svým cílem.“

František, stážista v Red Hatu

Přidejte se k aktivním studentům a absolventům hledajícím uplatnění a registrujte se na webu Xflow.cz nebo se přidejte do FB skupiny Praxe, stáže a trainee programy.

www.xflow.cz

--

--

Xflow.cz

Xflow.cz je platforma, která propojuje stážisty a firmy skrze smysluplné stáže.